1. MARC TEÒRIC DE LA INFÀNCIA EN RISC A CATALUNYA
1.1.
MARC LEGISLATIU
1.1.1. Llei de Drets i Oportunitats en la Infància i l’Adolescència (LDOIA)
La següent llei recull el sistema de protecció de la infància i l’adolescència des de l’any 2010 a Catalunya.
La llei LDOIA (14/2010 dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència que va ser aprovada el 12/05/2010) és una de les
lleis més importants en el món legislatiu que ha dut a terme Catalunya en
l’àmbit de protecció i atenció als infants i adolescents. Aquesta llei engloba el dret que tenen tots els menors d’edat a
rebre l’atenció integral per al desenvolupament de la personalitat i el benestar
en el context familiar i social.
LDOIA es defineix com el conjunt d’actuacions socials destinades a
preservar l’infant o l’adolescent de les situacions que són crítiques pel seu
desenvolupament integral o per al seu benestar, fent un llistat de les
situacions que poden ser perjudicials per a ells. El que vol aportar és que hi
hagi una major claredat i unitat, alhora que facilita una localització més
ràpida del dret aplicable i reforça la seguretat jurídica. D’aquesta manera es
poden evitar situacions que afectarien greument el futur dels menors.
Té
dues regulacions: una que va destinada als infants i adolescents en general dins dels
diferents àmbits d’actuació i l’altra que té un enfocament cap a la protecció d’infants i adolescents. La
segona fa referència a quan els mecanismes socials de prevenció no han estat
suficients i s’han donat conseqüències de risc o de desemparament on cal
establir mesures per a que aquestes no vagin més enllà.
Fa vint anys enrere no es tenien en
compte diferents aspectes dels infants i adolescents que es trobaven en
situació de desemparament o de desprotecció, es considerava un col·lectiu el qual
s’havia de tractar
de forma diferenciada de la resta. Actualment, gràcies a aquesta
llei, s’intenta donar als infants i adolescents en situació de risc les
mateixes oportunitats que a tots els altres.
(Catalunya P., 2016)
La normativa prioritza el fet de
renovar-se, ja que la societat actual canvia a grans passos i les lleis s’han
d’adaptar a les situacions i països en els que vivim avui en dia, amb total
flexibilitat.
En la
societat s’ha de donar rellevància a l’interès de l’infant o adolescent
i s’ha de reflectir en les institucions, famílies
i autoritats administratives de manera que tinguin en compte
els interessos dels menors pel seu benestar. Això inclourà la seva protecció per part de tota la societat,
ja sigui en els àmbits culturals, socials, econòmics o polítics, és a dir, que
ha d’anar més enllà de la família.
En els països on hi ha major
concentració de factors de risc (socials, econòmics, negligència per part dels
pares, entre d’altres) alguns menors necessiten més atenció que d’altres. És per això que aquestes
societats no poden
quedar excloses d’unes
polítiques socials preventives i de promoció de la salut i del benestar, ja sigui a tota la població en general o situacions de casos concrets que
necessiten d’una ajuda més especialitzada i concreta per cada cas. (Catalunya P., 2016)
També cal mencionar que cal més suport
d’ajuda en situacions que hi ha més desigualtat social, pobresa, exclusió
econòmica, cultural i comunitària, degut que en aquests casos els factors de
risc augmenten. Per aquest motiu cal facilitar les eines correctes per evitar totes les situacions que afecten perjudicialment en la societat, i tenir
com a conseqüència una millora favorable. En el cas de que no es distribueixin
bé les eines estaríem posant
en risc el desenvolupament dels menors i això es veuria repercutit en el seu futur.
És important destacar que en molts
països la dona es veu inferior a
l’home. Hi ha diferents nivells d’inferioritat, però encara que sigui mínima
LDOIA en l’article 41.5 de l’estatut vetlla per a que la lliure decisió de la dona sigui determinant en tots els
casos que li pugui afectar la dignitat,
la integritat i el benestar físic i mental, en particular
pel que fa al propi cos i a la seva
salut reproductiva i sexual. Cada una de nosaltres ha de ser lliure d’escollir el que creu que es el més correcte i
saludable com a persona i no veure’s reprimida i sotmesa per altres figures de la societat. El que es pretén, doncs, amb aquesta llei és donar a les dones menors la capacitat d’empoderament de les seves vides. (Catalunya P., 2016)
D’altra banda, s’ha de vetllar per un conjunt
d’actuacions socials de l’infant i adolescent.
Primerament la promoció, la qual fa referència a aquelles que es desenvolupen encara que no hi hagi un risc per tal de tenir una millora social
que donarà com a conseqüència un benestar social i personal
enriquidor. En segon lloc la prevenció,
que pretén preservar els menors de les situacions que són perjudicials o
negatives pel seu bon funcionament o desenvolupament. Seguidament l’atenció, és
a dir, el conjunt d’actuacions socials
per quan les coses no van del tot bé i existeix
la probabilitat de que els menors es vegin afectats. La
protecció, quan s’ha observat que les coses van malament i l’infant i/o adolescent es veuen afectats
directament. En darrer lloc, la participació és quan els menors en tot el que els hi afecta
és el que configurarà l’estatus del ciutadà.
En
conclusió, LDOIA vol millorar tots els conceptes anteriors per la salut i benestar dels infants i adolescents d’aquesta
societat tot mantenint una actitud de cooperació i coordinació.
1.2.
INFÀNCIA EN RISC
1.2.1.
Què és?
Cusó (1995) defineix el concepte
d'infància en risc com la situació en que es troben nens i nenes que viuen
immersos en unes condicions de vida que obstaculitzen, perjudiquen o poden
perjudicar a curt i mitjà termini el seu normal desenvolupament.
D’altra banda, Balsells
(1997) afirma que un nen està en risc social
quan pertany a un medi que presenta factors de risc
tant en la seva família com en el
seu entorn immediat. Afegeix també la importància
de la interacció de l'infant amb
aquest entorn, es considera infància en risc quan la relació amb aquest genera carències en la socialització i en les seves
característiques personals, tant cognitives com afectives.
Tanmateix, es parla d'infància en risc
quan no es compleixen els drets de l'infant i quan es pot veure afectat el seu
desenvolupament en tots els aspectes, ja sigui per factors del seu entorn
familiar o social. Així doncs, no ens referim a maltractament solament dins la família sinó també a una situació
de carències en diversos aspectes
que acabaran sense cobrir les necessitats dels infants.
A més, també considerem infants en
situació de risc aquells que són o han sigut víctimes de maltractaments i/o abusos
(ja siguin físics, psíquics o sexuals), als que han sigut abandonats o víctimes de negligència, fills de famílies
monoparentals on es sumen altres factors de vulnerabilitat
familiar, fills de famílies on els dos progenitors tenen alguna disminució (física
o psíquica), infants que viuen en un entorn de drogodependència, menors amb un
o els dos pares a la presó o que
conviuen en un entorn on predomina la delinqüència
i infants d’ètnies o nacionalitats on a més és sumen altres factors (exclusió
social, recursos econòmics insuficients, marginació, etc.).
1.2.2. Necessitats
de l’infant i riscos si aquestes no es compleixen
De nou, Balsells (1997) ens descriu
tres grans blocs de necessitats en els infants. Aquestes permeten identificar
situacions on l'infant no és maltractat físicament sinó que té un seguit de
necessitats no cobertes.
·
Necessitats de caràcter fisicobiològiques: fan referència a alimentació, temperatura,
higiene, son, activitat física, protecció de riscos reals i salut. Els riscos
respectius de les anteriors són desnutrició o alimentació no apropiada,
habitatge on fa fred o amb humitat,
brutícia o paràsits
en aquests, soroll ambiental,
immobilitat corporal o
absència d’espai per realitzar-la, possibilitat d’accidents domèstics i agressions o càstigs físics a l’infant
i, finalment, falta de control en el seguiment de la salut de l’infant.
·
Necessitats de caràcter cognitiu: són tals com l’estimulació sensorial, l’exploració
física i social i comprensió de la realitat
física i social. Els riscos associats són la
falta d’estimulació lingüística, privació o pobresa sensorial, així com
també no tenir recolzament en l’exploració de l’entorn o que aquest sigui
pobre. Finalment, també són riscos: no escoltar,
no respondre, mentir, transmetre
una visió pessimista o uns valors antisocials.
·
Necessitats emocionals i socials: engloben la seguretat
emocional, la xarxa de les relacions
socials, la participació i
l’autonomia progressiva, la curiositat,
la imitació i el contacte sexual, la protecció
de riscs imaginaris i la interacció lúdica. Els riscos que se’n deriven són el rebuig o l’absència
de les emocions de l’infant i/o adolescent, aïllament social d’aquest,
impossibilitat que tingui amics, no escoltar el que vol dir o no contestar-li.
Finalment, no dedicar-li temps.
1.2. EXCLUSIÓ SOCIAL
Primerament, s’ha de diferenciar entre marginació, pobresa
i exclusió social.
Així doncs, una situació de
pobresa pot ser motiu d’exclusió social, ja que la impossibilitat econòmica per a satisfer les necessitats
bàsiques pot no permetre a l’individu formar part de la societat, tot i que no es tracta només d’aquest factor, sinó
de la combinació de diversos.
D’altra banda, la marginació parteix
de la idea de que malgrat
aquestes minories visquin en la mateixa societat no comparteixen els mateixos valors dins
d’aquesta. Tot i així, aquest fet no era decisiu per a la seva exclusió, sinó que tan sols se les discriminava.
1.2.1. Què és?
Segons Maneu (2011), anomenem exclusió
social a la situació on s’aparta a un individu o col·lectiu pel simple fet de
no poder accedir als diferents beneficis que la societat proporciona, ja siguin
culturals, laborals, sanitaris, econòmics, de seguretat o de participació
política.
Aquest fenomen està present
tant dins d’un mateix país, sobretot en les societats menys desenvolupades, les quals
es caracteritzen per la seva extrema
pobresa i polaritat, com en les relacions
que hi pot haver entre un país i un altre, ja que els països més desenvolupats excloem a d’altres que
ho són menys perquè considerem que “no pertanyen al nostre model de
desenvolupament o model actual”.
Quan parlem de l’exclusió social dins
d’un país ens referim a immigrants, minories ètniques, persones sense sostre, persones
amb discapacitat, dones, adults que estan a l’atur, llicenciats, etc. i cada
vegada més va augmentant el nombre de gent que es troba en aquesta situació.
Això podria evitar-se si l’Estat
proporcionés les ajudes necessàries per a cobrir aquestes necessitats bàsiques
a tothom per igual. D’aquesta manera la situació econòmica no seria determinant
per les persones.
1.3. LA DIRECCIÓ GENERAL D'ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I L'ADOLESCÈNCIA (DGAIA)
1.3.1. Què
és?
La Direcció General d’atenció a la
Infància i l’Adolescència (DGAIA) és l’organisme que promou el benestar de la
infància i l’adolescència en alt risc de marginació social amb l’objectiu de
contribuir al seu desenvolupament personal a Catalunya.
1.3.2.
Competències de
l’organisme
La Direcció General d’atenció a la Infància
i l’Adolescència comprèn les següents competències:
·
Promoure i
coordinar polítiques proactives i de foment de la convivència, de la tolerància
i de la integració sociolaboral i
també del respecte als drets de la infància, per tal que els infants
i adolescents assoleixin el millor
grau de benestar i d’un desenvolupament en el seu procés de consolidació
de l’autonomia personal.
·
Planificar,
dirigir i executar les competències atribuïdes a la Direcció General en
matèria de menors en situació social.
·
Implementar
les recomanacions de l’Observatori dels Drets de la Infància[1] i donar-ne la informació
i la difusió adients.
·
Promoure
programes d’orientació i d’integració social dels menors tutelats i ex- tutelats per la majoria d’edat
i d’inserció sociolaboral a partir dels setze anys, així
com també actuacions per millorar la capacitat
del menor, en relació amb l’adquisició i desenvolupament de competències
socials i laborals.
·
Promoure
sistemes de gestió i comunicació adients per tal de garantir que l’actuació de la Direcció General
resulti el més eficient possible
pels ciutadans.
·
Protegir i tutelar els menors desemparats, assumir la seva guarda
en els supòsits establerts per les lleis i executar les mesures
d’atenció proposades per a cadascun d’ells.
·
Exercir les
altres facultats que li atribueixen les lleis i les disposicions vigents.
1.3.3. Ordenació territorial
Les prestacions i els recursos de la
DGAIA es poden ordenar geogràficament en sis serveis territorials d’atenció a
la infància i l’adolescència, que coincideixen alhora amb els serveis
territorials del departament. Aquests són els següents
que es mostren en el mapa:
1.3.4 Estructura interna
1.3.5
Intervenció davant de situacions de maltractaments
i/o abusos a infants i adolescents
El pla d’actuació
que es duu a terme davant de situacions de maltractament i/o abusos a infants i
adolescents és el següent:
-
La detecció
Les persones o institucions que estan
més a prop dels infants poden detectar millor les situacions de desemparament
que requereixen una intervenció dels equips especialitzats com per exemple
familiars, professionals dels centres escolars, veïns, policia i professionals
del centre sanitari.
-
Estudi del cas, avaluació i proposta de mesura
Els Equips Bàsics d’Atenció Social
Primària (EBAPS), s’encarreguen de l’estudi dels casos, de l’avaluació i de la proposta
de mesura. Després
es deriva a l’Equip d’Atenció a la Infància
i l’Adolescència (EAIA) que s’encarregarà de fer el diagnòstic i la proposta
de mesura educativa per al menor a nivell territorial.
El cas passarà als Serveis Territorials de la Direcció General d’Atenció a la Infància i
l’Adolescència (DGAIA), com a
darrera instància
d’intervenció protectora. Després d’exhaurir-se les vies prèvies d’atenció es
realitzarà la proposta d’ingrés en
un recurs residencial, acollida en família extensa o atenció en la pròpia família. Finalment l’Institut
Català de l’Acolliment i de l’Adopció (ICCA) s’encarregarà de buscar situacions
alternatives a l’internament de l’infant en un centre.
Pla d’intervenció de la DGAIA, extret
de: file:///F:/dgaia_guiacat_taronja 3_.pdf
1.3.6
Equips funcionals
d’infància
Els equips funcionals d’infància (EFI) són les unitats bàsiques de
funcionament dels serveis territorials de la
DGAIA. Tenen com a funció:
·
Elaborar i conèixer les dades relatives a la infància del seu territori, dels recursos en el
mateix i de la seva ocupació.
·
Gestionar les
propostes i les mesures dels equips tècnics i vetllar per la seva execució.
·
Efectuar el
seguiment i control dels recursos d’alt risc.
·
Coordinar amb el SSAP[2], els EAIA[3] i recursos del territori l’aplicació de polítiques d’infància.
1.3.6.1. EAIA
Els equips
d'atenció a la infància i l'adolescència (EAIA) estan formats per professionals
de la psicologia, la pedagogia, l'assistència social i l'educació social, i
estan distribuïts per tot el territori de Catalunya.
Els EAIA
reben els casos en situació de desemparament o en risc d'estar-hi que detecten
els serveis socials bàsics, les instàncies judicials o policials o la Direcció
General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència. Fan el diagnòstic, la
valoració dels infants i del seu entorn sociofamiliar, i proposen les mesures
més adequades per a cada cas.
Elaboren
plans de millora per a l'infant i/o adolescent i la seva família, fan el
seguiment i el tractament un cop s'han aplicat les mesures proposades, tant si
estan en el nucli familiar com en un centre o en una família d'acollida.
Són els
responsables de coordinar els altres equips i serveis del seu territori que
també intervinguin en l'atenció als infants i/o adolescents en desemparament,
així com donar assessorament als serveis socials bàsics d'atenció social.
2. CENTRE RESIDECIAL D’ACCIÓ EDUCATIVA
Un Centre Residencial d’Acció
Educativa (CRAE) és un centre d’acolliment. Aquests són centres residencials
per a l’atenció immediata i transitòria de l’infant i/o adolescent de 0 a 18 anys que ha de ser separat del seu nucli familiar mentre es realitza el diagnòstic de la seva
situació i es determina la mesura
que cal aplicar.
El seu objectiu és l’observació, el
diagnòstic, la guarda i l’educació en les situacions d’urgència de les persones
menors en alt risc social.
Les seves funcions són les següents:
·
Oferiment d'una resposta immediata i transitòria d'acollida i protecció a qualsevol infant o adolescent que estigui en situació de risc.
·
Exercici
d'una funció substitutòria temporal de la família,
que comprèn:
o
Exercici de
l'activitat educativa integral que l'infant o adolescent necessita.
o
Satisfacció
de les necessitats del nen o nena: alimentació, vestuari, allotjament, higiene,
descans i lleure.
o
Cura de la salut física i psíquica de l'infant o adolescent.
o
Realització
d'un estudi diagnòstic interdisciplinari de la
situació de les necessitats de l'infant o adolescent acollit.
o
Formulació de
les propostes de mesura de protecció adients: retorn a la família biològica, acolliment familiar simple o pre-adoptiu o
acolliment en un centre residencial.
A banda dels Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) també trobem:
·
Centres
Residencials d’Educació Intensiva (CREI). Segons el Departament de Benestar Social i Família, aquests són els
serveis residencials d’acolliment d’estada limitada que disposen de mesures
estructurals per a la protecció, per a la guarda i educació i la resposta
educativa i assistencial de les persones usuàries tutelades per la DGAIA. Tenen
com a objectiu principal donar resposta educativa i assistencial a adolescents
de 12 a 18 anys que presenten alteracions de conducta que requereixen un
sistema d’educació intensiva.
·
Centres
d’Acolliment (CA). Són serveis
residencials d'estada limitada que tenen com a objectiu realitzar l'observació
o el diagnòstic de la situació dels menors atesos i les seves famílies, per tal
d'elaborar la proposta de mesura corresponent, quan és necessària l'atenció
immediata i transitòria de l'infant o adolescent que ha de ser separat del seu
nucli familiar i, per tant, impossible de realitzar des de l'EAIA. Els centres
d'acolliment han de tenir un projecte educatiu validat per l'organisme
competent.
Tanmateix, en aquest projecte web de
recerca nosaltres ens centrarem en els CRAE’s.
2.1.
QUÈ ÉS UN CENTRE
RESIDENCIAL D’ACCIÓ EDUCATIVA?
Un Centre Residencial d’Acció
Educativa és un establiment en el qual els menors i/o joves resideixen durant
una temporada sota mesura tutelar o guarda administrativa mentre no els sigui
possible retornar amb les seves famílies per l’espera de la resolució del seu cas.
Segons la Generalitat, el CRAE
“ofereix a l'infant o adolescent un
recurs alternatiu a un medi familiar inexistent, deteriorat o amb greus
dificultats per cobrir les seves necessitats bàsiques. En ell s'aplica la
mesura d'acolliment simple en una institució i les persones poden accedir-hi
per derivació de la DGAIA. Alguns d’aquests centres residencials són de
titularitat pròpia de la DGAIA i d’altres pertanyen a entitats d’iniciativa
social concertats amb aquella”.
En
un CRAE també es centren
en l’educació dels menors tutelats
i per aquesta raó estan regits pel Projecte Educatiu de
Centre (PEC). Aquest programa recull la manera
com han d’intervenir els professionals amb els menors,
les dinàmiques que han de tenir i com
s’ha d’articular l’acció educativa. Així doncs, s’educa al menor segons aquests principis.
Els CRAE’s podran especialitzar-se en
funció de les franges d’edat que s’especifiquen a continuació:
·
Centres
per a nadons i primera infància:
són centres per a menors de 0 a 3 anys.
·
Centres
per a infants i preadolescents:
són centres per a menors de 4 a 12 anys.
·
Centres
per a adolescents: són centres
per a menors de 13 a 16 anys.
·
Centres
per a joves: són centres per a
menors de 16 a 18 anys.
·
Centres
verticals: són aquells centres
que acullin menors de franges d'edats molt diverses, en atenció a la
problemàtica que presenten els acolliments institucionals de grups de germans.
Segons l'article 36 del Decret 2/1997
(Títol II,Capítol 2) aquests centres han de disposar:
è D’un equip educatiu format per educadors/es
socials que realitzen l’atenció directa. Cada infant i adolescent comptarà amb
un educador/a com a figura referencial al llarg de la seva estada, aquest serà
el seu tutor/a i, per tant, serà el responsable del pla de treball
individualitzat de l’infant. Així doncs, haurà de recollir, integrar i aportar
l’observació pròpia a la resta de l’equip educatiu i aquest a l’equip tècnic interdisciplinari.
è D’un equip tècnic i interdisciplinari format
per un treballador/a social, un psicòleg/oga, un metge/ssa i un educador/a tutor/a.
Aquest equip té la funció de recollir tota la informació relacionada amb el cas,
examinar-la, explorar-la i valorar les circumstàncies, situació i necessitats dels
menors per tal d’emetre un informe diagnòstic interdisciplinari que possibiliti
l’elaboració de la proposta de mesura més adequada. L’exploració diagnòstica de
cada membre de l’equip i l’observació de l’educador/a tutor/a s’ha de globalitzar
i integrar en el treball interdisciplinari.
Per tant, l’equip de professionals en un
CRAE assumeix les funcions educatives i assistencials i, a més, garanteix les necessitats
bàsiques dels menors. D’aquesta manera es prepara al menor per adquirir una autonomia
personal per al seu futur desenvolupament.
2.2.
QUIN ÉS EL SEU
OBJECTIU?
L’objectiu d’un CRAE és respondre a la necessitat educativa i de protecció de
l’infant, tot donant una educació alternativa a la de la família.
Hem de tenir en compte que en un
CRAE hi solen ingressar menors amb edats avançades, a partir dels 12 anys i,
conseqüentment, no és tant habitual trobar-hi infants de menys de 10 anys.
Els
menors hi entren per la detecció
de risc a les escoles,
casals, ludoteques, entre
d’altres, que duu a terme l’EAIA. Cal que tinguem en compte, però, que un CRAE resulta
la última opció per als menors,
ja que es contempla tota la seva xarxa familiar
abans de l’ingrés. Així doncs, és un tipus
de centre per menors
en situació de desemparament.
2.3.
QUINES FUNCIONS
TÉ?
Les funcions d’un CRAE són:
·
Establir-se
com a mitjà educatiu-afectiu-familiar que tingui semblances amb els nuclis
familiars comuns.
·
Atenció
integral als infants i adolescents que són ingressats a proposta dels equips tècnics
corresponents per contribuir al seu
procés educatiu i de desenvolupament personal.
·
Cura de la seva salut física i psíquica, vetllant
pel desenvolupament harmoniós de la seva personalitat.
·
Disseny del
projecte educatiu individual dels infants i adolescents a partir del diagnòstic
o l'avaluació inicial.
·
Coordinació
amb els altres serveis i professionals que intervenen en el procés d'atenció i
protecció als infants i adolescents (DGAIA,
EAIA...)
·
Promoció, en els casos en què sigui possible, del retorn de l'infant o adolescent amb la
família d'origen o, en cas contrari, l'acolliment en família extensa o aliena.
·
Inserció
sociolaboral dels adolescents.
2.4.
PRINCIPIS DE L’ATENCIÓ RESIDENCIAL
Els principis que
exposarem a continuació donen sentit a la pràctica professional amb la infància
i adolescència protegida:
·
La protecció dels infants i adolescents
o
Adopció de
mesures de protecció: els infants
i adolescents tenen dret a ser protegits en situacions d’abús, maltractament i
abandó. Un dels objectius principals del sistema ha de ser vetllar per la
protecció.
o
Enfocament:
l’atenció residencial ha
d’identificar les fortaleses i les necessitats del menor i valorar els canvis
que es produeixin, per tal de donar la resposta més adequada en cada situació.
La intervenció ha d’estar encaminada a satisfer el desenvolupament
biopsicosocial de cada infant i/o adolescent. Aquests serveis han de ser un
punt de suport pels infants, adolescents i les seves famílies i no una
substitució.
o
Provisió
de recursos de protecció i de serveis d’atenció: s’ha d’assegurar als infants i adolescents que
rebran una bona educació, cura i una millor atenció de la que rebien abans
d’entrar al sistema. En definitiva, s’ha de procurar que tinguin una millor
qualitat de vida.
·
L’infant
o
Atenció individualitzada
i planificada: aquest principi és
molt important, ja que les mesures i ajudes que es dirigiran a aquest infant
i/o adolescent han d’estar enfocades a les seves fortaleses i debilitats i de
cap manera generalitzades a tots els menors.
o
Interès
superior de l’infant: per tal
d’assegurar la protecció dels menors els seus drets prevalen sobre els dels
seus progenitors. S’han d’analitzar els riscos i beneficis que suposen per a
l’infant qualsevol de les decisions que es prenguin al llarg de la intervenció.
o
Atenció
educativa i qualitat de vida: s’ha
de vetllar per a que els menors gaudeixin de les experiències i les
oportunitats pròpies dels infants i adolescents de la mateixa edat. A més, els
i les professionals hem de procurar que aquests se sentin en un medi segur i
estable.
·
La família
o
Reunificació
familiar: els menors que han
estat separats dels seus progenitors tenen dret de retornar el més aviat
possible amb la seva família. Doncs, serà necessari oferir-los-hi suport per
aconseguir-ho. A més, tant les famílies com els infants i adolescents han de
tenir assegurats els programes i ajuts necessaris per assegurar l’assoliment
dels objectius plantejats. Quan la reunificació no sigui possible s’ha de
prioritzar l’estabilitat del menor i se li ha de proporcionar les condicions
necessàries per crear altres vincles afectius estables.
o
Contacte
família – infant: els vincles
familiars s’han de respectar, mantenir i preservar. S’ha de procurar mantenir
el major contacte possible entre el menor i els pares, excepte en aquelles
situacions en les quals la relació suposi un greu desavantatge per l’infant i/o
adolescent. Cal evitar períodes de buit emocional i llagues separacions
afectives sense substitució de figures d’afecte i de protecció.
o
Diversitat
familiar, cultural i social: els
patrons de vida familiar són diferents segons la cultura, la classe social i la
comunitat a la qual es pertany. Aquestes circumstàncies han de ser respectades
i acceptades, sempre i quan no suposin un maltractament o vulnerin els drets dels
menors. És necessari evitar prejudicis i estereotips.
·
Actuació dels serveis i dels professionals
o
Participació
de l’infant i de la seva família: els i les professionals han de fer partícips als infants i adolescents de
tot allò que suposi canvis importants en la seva actuació personal. Hem de
facilitar l’expressió dels seus desitjos i s’han de tenir en compte. A més, cal
crear espais de participació i estimular la participació del menor sempre que
sigui possible. Si s’escau, també és necessari buscar la implicació de la
família.
o
Planificació
i avaluació: a l’hora de
planificar l’atenció residencial s’han d’optimitzar els recursos per tal de
crear un entorn que proporcioni protecció, confiança, seguretat i estabilitat a
l’infant i/o adolescent. La planificació ha de determinar els objectius que es
pretenen assolir, les activitats, els recursos necessaris, la durada prevista i
el termini de temps previst per fer la revisió. A més, ha d’incloure les
actuacions alternatives per si fracassen les actuacions adoptades inicialment.
o
Coordinació:
la resposta a les necessitats del
menor i a les de la seva família requereix que la intervenció tingui un
caràcter interdisciplinari. S’ha de garantir que l’actuació dels diferents
equips i serveis amb un infant i amb la seva família resulti coherent i
unitària. Tant l’infant i/o adolescent com la família tenen dret a que se’ls
clarifiquin les responsabilitats i els papers de cadascuna de les persones i
institucions que treballen amb ells.
2.5.
PAPER DE L’EDUCADOR/A
SOCIAL
Marzo (2009) explica les funcions de
l’educador/a social en funció de les responsabilitats, així com les
característiques i competències que ha de tenir, tot utilitzant com a
referència la següent frase: “El trabajo del Educador es el de ayudar a
desarrollar recursos en el sujeto que faciliten su inserción social activa, facilitando su circulación en un entorno cada vez más amplio.”
(Primer Congreso Estatal del Educador Especializado. Pamplona 1987)
2.5.1 Funcions i capacitats específiques del l’educador/a social en un Centre
Residencial d’Acció Educativa.
Segons el Departament
de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya, les funcions de
l’educador/a social en un CRAE són:
·
Elaborar,
executar, avaluar i fer el seguiment
del Projecte Educatiu Institucional (PEI).
·
Observar de
manera àmplia l’infant i l’adolescent en els aspectes emocionals, relacionals,
de conducta, d’hàbits, etc.
·
Formar
vincles educatius, de confiança i educatius amb l’infant i l’adolescent en el
grau i mesura òptims per afavorir el creixement
personal del menor.
·
Fomentar
hàbits positius i saludables i promoure el canvi d’aquells que poden incidir
negativament en el seu desenvolupament.
·
Treballar el conflicte, prevenir-lo i abordar-lo amb finalitats educatives segons les
necessitats de l’infant i de l’adolescent, el
seu procés personal, les seves característiques individuals i les del
grup d’iguals del centre.
·
Motivar la necessitat d’aprenentatge educatiu,
formatiu i laboral facilitant els recursos adients.
·
Participar
juntament amb l’infant i l’adolescent en les activitats de la vida quotidiana, com són les tasques domèstiques, com a eina educativa, l’adquisició d’hàbits, etc.
Pel que fa a les
capacitats, l’educador/a juntament amb l’equip educatiu hauria de disposar de
les següents:
·
Observar,
analitzar i adaptar-se a les noves situacions
·
Reflexionar i
actuar des d'una visió global.
·
Ser coherent
amb un/a mateix/a i amb el projecte del centre.
·
Actuar amb
naturalitat en la relació educativa.
·
Ser discret,
mantenir la privacitat.
·
Ser prudent,
pacient i perseverant en les relacions.
·
Respectar la
dignitat de l'infant i jove, la seva família i la de totes les persones del
centre, independentment del seu origen i de la seva cultura.
·
Establir
vincles afectius i relacions interpersonals de manera positiva i òptima que
afavoreixi de creixement personal.
·
Ser marc de
referència i saber combinar la fermesa i l'afectivitat.
·
Saber
treballar a nivell individual i grupal
·
Saber
desenvolupar l'empatia per tal comprendre millor a l'altre.
·
Saber utilitzar
el sentit de l'humor com a recurs educatiu.
·
Ser objectiu
i saber mantenir la distància òptima.
·
Saber donar
respostes immediates en situacions imprevistes.
·
Gestionar les
crisis i els conflictes.
·
Tenir
tolerància a la frustració.
·
Saber
controlar les emocions.
·
Treballar amb
equip i practicar la coordinació.
·
Motivar-se i
motivar.
·
Mostrar-se
obert a la crítica, tenir capacitat d'autocrítica.
·
Ser
creatiu/va i saber gestionar els recursos disponibles
·
Formar-se de
manera continuada.
L’educador/a social ha d’entendre que
els seus objectius principals són protegir els menors, fer que el centre s’assembli el màxim possible
a una unitat familiar i desplegar una sèrie de programes i projectes socioeducatius
per fomentar l’acolliment d’aquest infant i/o adolescent que es troba fora del nucli familiar. Per fer-ho, haurà de conèixer
la normativa del centre
i haver entès la base de la intervenció del Projecte Educatiu
del Centre per donar una coherència
i un transcurs lògic entre la seva
feina i la que fan la resta
d’educadors/es.
Les competències que ha de tenir es
basen en el treball en equip amb la resta
dels professionals del centre, per tal de donar coherència i organització al
treball diari amb els menors. Aquest treball en equip implica
que quan un educador/a
social es troba en “conflicte” amb un infant i/o adolescent i
és el menor qui té la raó s’ha de
recolzar l’acció de l’educador/a per a que no hi hagi possibilitat de
desautorització de l’altre. En cas que l’actuació de l’educador/a no hagi estat
la més adient, posteriorment a la situació de conflicte es podrà parlar
per resoldre i entendre aquesta situació sota una coherència educativa.
A més, el vincle amb els infants i
adolescents també és clau per facilitar-los l’estada en un centre que pretén ser
una alternativa a casa seva. Així doncs, el treball diari d’acompanyament,
l’afecte, l’atenció diària i la preocupació pels problemes del menor serà clau
per a l’evolució d’aquest.
L’educador/a social ha de poder trobar
una situació de vincle personal amb l’infant i adolescent per poder mantenir el
poder de relació amb aquest, tot i que s’ha de despersonalitzar el paper del
referent per a que l’infant no només el tingui a ell com a tal, sinó que pugui
confiar amb la resta de treballadors/es del centre. Així doncs, la confiança
recíproca del menor amb el seu educador/a serà crucial per establir un vincle
que permeti donar estabilitat i protecció i que l’acompanyament es pugui dur a
terme deixant de banda els conflictes.
Cal assumir un rol mediador amb els infants
i adolescents, aprendre a buscar solucions als conflictes i problemàtiques
sorgits a partir de l’anàlisi de la situació, desplegant aquells recursos i
coneixements més adequats al context i als subjectes en cada moment i assumir
un vincle educatiu en concordança amb tots aquests.
Finalment, l’educador/a ha de ser
crític, comunicatiu i ha de saber relacionar-se amb els altres.
[1] Òrgan col·legiat,
assessor i consultiu de la Generalitat en matèria dels drets de la infància a
Catalunya en què participen entitats públiques, privades i experts en l’àmbit
de la infància i l’adolescència. Es defineix com un instrument específic per
contribuir de manera eficaç a la divulgació, el foment, el respecte i la
garantia dels drets de la infància i l’adolescència.
[2] Serveis
Socials d’Atenció Primària
[3] Equip d’Atenció a la Infància i
l’Adolescència
No hay comentarios:
Publicar un comentario